Lauko biuras, įgyvendindamas projektą „AUGU“, kuris finansuojamas Mažeikių rajono savivaldybės, vykdė miesto ir rajono gyventojų apklausą dėl regione egzistuojančių aplinkosaugos problemų. Viena iš daugiausiai dėmesio sulaukusių temų buvo „Komplikuota kelionė į Kurmaičius“.
Mažeikių ne pelno organizacijai Lauko biuras teko pabendrauti su įvairiais žmonėmis ir įstaigų atstovais, kurie tiesiogiai susiję su šia gyventojams svarbia problema. Prisipažinsime, kad ir mums teko ne kartą vykti kryptimi Mažeikiai > Kurmaičiai ir patyrėme nemažai iššūkių (važiuojant autobusu, automobiliu, dviračiu ar einant pėsčiomis).
PROBLEMA
Plačiąja prasme žvelgiant, Kurmaičių gyvenvietė, teisingiau sodų bendrijos, anksčiau buvo pritaikytos visai kitoms reikmėms – smulkaus vieno šeimos ūkio sodo prižiūrėjimas ir vasarojimas. Bėgant laikui vis daugiau žmonių ėmė apsigyventi sodų bendrijose dėl buvimo arčiau gamtos, ekonomiškesnių statybos ribojimų ar net žemės kainos lyginant su miestu. Ekologine prasme vis daugiau žmonių užsiaugina maistą sau ir neperka jo parduotuvėse, o tai sutaupo „anglies pėdsaką“, bet iš kitos pusės žmonės ima gyventi ten, kur prieš tai nebuvo pritaikyta infrastruktūra. Galima sakyti, kad Kurmaičių kryptis šiuo metu yra sparčiausiai nuolatiniais gyventojais pasipildanti vietovė Mažeikių regione ir su visu tuo ateina atitinkami iššūkiai:
- Padidėjęs elektros vartojimas su tam nepritaikytomis linijomis;
- Išaugęs buitinių atliekų kiekis;
- Neturėjimas tinkamos infrastruktūros vandens tiekimui ir nuotekų šalinimui;
- Padidėjęs gyventojų eismo srautas.
Problema labai sudėtinė ir ją išnagrinėti reikėtų didelio vertinimo, bet mes šiam kartui apsistosime su padidėjusiu senbuvių ir naujakurių srautu, juolab apie tai visai neseniai buvo gana plačiai diskutuota ir viešojoje erdvėje.
Kalbantis su Mažeikių apylinkės seniūnijos specialistais paaiškėjo, kad darbuotojai, kurie prižiūri aptarto ruožo šalikeles (šienauja, renka šiukšles) irgi susiduria su saugumo problema. Ne kartą teko matyti vos nelaimę nepasibaigusį atveją kai vairuotojai ne tik nepasirenka saugaus greičio, bet dar ir galimai jį viršija, o darbuotojai nors ir su ryškiomis liemenėmis, bet negali saugiai šalikelėje atlikti savo funkcijų (prižiūrėti aplinką).
Kalbinti paprasti žmonės taip pat pastebi, jog važiuoti su dviračiu ar eiti pėsčiomis į Kurmaičius yra nepatogu, nes kelias yra nesaugus (daug posūkių automobiliams, nesvetinga šalikelė), autobusai visada pilni keleivių, o keliauti palei geležinkelį yra nelegalu, nes pažeidžiama geležinkelio linijos apsaugos zona.
INICIAATYVOS
Vis labiau vystantis Mažeikių miesto infrastruktūrai, ypatingai Skuodo g. linkme, žmonės ėmė šnekėti apie galimybę atsirasti pėsčiųjų ir dviračių takui į Kurmaičius. Tai yra logiška, nes nuo pagrindinio kelio posūkis į sodų bendrijų oazę yra labai nepalankus tiek ratuotiems, tiek piestiesiams. Vieni bijo ką nors partrenkti, kiti bijo susižeisti ar žūti. Neturintiems automobilio ar su ribotais finansais tenka verstis tik nemokamu autobusu ir už tai labai dėkoja Mažeikių rajono savivaldybei, kad ji remia nemokamo viešojo transporto galimybę.
Visai neseniai iniciatyvos ėmėsi sodų bendrijos, kurios ėmė rinkti parašus dėl galimo pėsčiųjų ir dviračių tako atsiradimo. Tai sveikintina, nes tokiu būdu parodomas didesnis poreikis permainoms. Iš savo pusės matome, kad problema atsirado dėl klausimo politizavimo, nes prie iniciatyvos prisijungė kai kurie politikai, kurie mėgina papildyti savo politinį kapitalą ir negalvoja apie to pasekmes (pirminiai žmonių poreikiai nustumiami į antrą planą).
Šiuo metu Mažeikių r. savivaldybės administracija tikrai žino apie žmonių poreikį, kad jis yra svarbus ir būtini tolimesni veiksmai. Yra žiūrima kiek, ko ir kodėl reikia, nes numatoma takui atkarpa eina per įvairaus tipo žemę bei įvairią infrastruktūrą. Tik tinkamai parengus taip reikiamą galimybių studiją bus galima judėti tolimesne linkme (finansai, leidimai, balsavimai, terminai ir t.t.).
ĮŽVALGOS
Manome, kad ateities takas prisidėtų ir prie aplinkosaugos, nes paskatintų žmones labiau naudotis žaliosiomis transporto priemonėmis (dviračiais, paspirtukais), kad patekti į Kurmaičius. Taip pat padidėtų pėsčiųjų saugumas, sumažėtų viešojo transporto apkrovimas ir tikėtina išaugtų dar didesnė sodininkystės propaguotojų auditorija.
Taip pat labiau pasiekiamas būtų ir į Mažeikių krašto lankomų objektų sąrašą įtrauktas „Geležinis tiltas“, kuris šiai dienai yra ypatingai nepatogus pasiekti turistams. Atsiradus dviračių takui gyventojai ir Mažeikių r. svečiai galės dviračiais rato principu aplankyti šį išskirtinį objektą, pvz. važiuojant: Mažeikiai (takai) > ETG (takai) > Kušlėnų karjeras (dalis tako) > Geležinis tiltas (žvirkelis) > Kurmaičiai (galimybė takui) > Skuodo g. Mažeikiai (takai).
Visgi iš savo pusės norime pastebėti, kad šis klausimas nebūtų politizuotas ir netaptų kokios nors partijos „arkliuku“. Realių žmonių realus poreikis turi būti pirmoje vietoje (auga gyventojų skaičius, trūksta mobilumo, ateityje galimybė prisijungti prie Mažeikių miesto teritorijos), todėl šis klausimas turėtų būti visos Mažeikių r. tarybos prioritetu (net ir tų, kurie atstovauja tolimųjų teritorijų gyventojams – jų teritorijose gyventojų nedaugėja ir vaikų žaidimų aikštelės vienam vaikui čia nepadės).
Projektas „AUGU“:
Finansuoja Mažeikių rajono savivaldybė
Įgyvendina Lauko biuras
Kalba Mažeikių turizmo ir verslo informacijos centras